HOE TE HANDELEN OP TERUGROEPAKTIE AIRBAGS CITROEN C3
19-06-2025

Stellantis roept 33.260 eigenaren van bepaalde Citroëns in Nederland op hun auto per direct niet meer te gebruiken vanwege problemen met de airbag. De oproep volgt op een incident in Frankrijk vorige week, waarbij een vrouw in Reims overleed aan verwondingen die werden veroorzaakt door een van deze airbags.
De terugroepactie betreft auto’s van de modellen C3 en DS3, gebouwd tussen 2009 en 2019 en uitgerust met Takata-airbags. Eigenaren worden geïnformeerd en verzocht om contact op te nemen met een dealer voor een kosteloze reparatie. Er wordt echter geadviseerd om de auto niet te gebruiken totdat de airbags vervangen zijn.
Doordat het om een zo groot aantal auto’s gaat is het organisatorisch een enorme klus om deze airbags te vervangen. Er liepen al terugroepacties op het vervangen van deze airbags en de voertuig eigenaren werden/worden middels een brief op volgorde uitgenodigd. Nu is de actie verder opgeschaald.
Stellantis heeft met onmiddellijke ingang een stop-drive terugroepactie afgekondigd in heel Europa voor Citroën C3- (tweede generatie) en DS 3- (eerste generatie) modellen die tussen 2009 en 2019 zijn geproduceerd en zijn uitgerust met Takata-airbags. Eigenaren van deze auto’s zullen worden geïnformeerd dat zij hun auto per direct niet meer mogen gebruiken en contact moeten opnemen met het dealernetwerk voor de noodzakelijke reparatie, die kosteloos wordt uitgevoerd.
De voertuigen die onder deze terugroepactie vallen, maakten al deel uit van een lopende, uitgebreide terugroepactie die ruim een jaar geleden is gestart – eerst in Zuid-Europa, later ook in Noord-Europa. Besluiten over terugroepacties, en zeker over stop-drive-maatregelen, worden genomen op basis van meerdere factoren, waaronder specificaties van de airbag, leeftijd en gebruik van het voertuig, klimaatomstandigheden en meldingen van toezichthoudende instanties. Belangrijk: de betrokken airbags kunnen niet plotseling of onverwacht worden geactiveerd of tot ontplooiing komen.
Na een recent incident in Frankrijk heeft Stellantis zijn inspanningen onmiddellijk uitgebreid om een stop-drive-maatregel uit te vaardigen voor alle betrokken voertuigen. Deze beslissing onderstreept de niet-aflatende inzet van het bedrijf voor de veiligheid van zijn klanten.
Betrokken klanten ontvangen zeer binnenkort per brief aanvullende informatie. Zij kunnen ook zelf controleren of hun voertuig onder deze actie valt via de VIN-controletool op de Citroën-website en de DS-website, via hun lokale dealer of door te bellen met de klantenservice van Stellantis Nederland: 0800 2487636.
De langlopende terugroepactie van Takata-airbags is de grootste auto-gerelateerde terugroepactie ter wereld, waarbij vele tientallen miljoenen airbags en tientallen automerken betrokken zijn.
Om de terugroepactie correct te laten verlopen en om te voorkomen dat wij mogelijk verkeerde aanwijzingen of instructies geven, kunnen wij, Citroëndealer EntingBV, helaas u niet meer dan deze informatie verstrekken en bent u aangewezen op de aanwijzingen van Stellantis Nederland.
We hopen dat alle betrokken eigenaren zo spoedig mogelijk geholpen worden en alle airbags snel vervangen kunnen worden om zo de ongemakken te beperken.
Met vriendelijke groeten Michel, Erik, Chrisjon en Harjo.